Apie daktarą Stuartą Browną 

Dr. Stuartas Brownas, NIFP įkūrėjas, didžiąją savo karjeros dalį paskyrė žmonių žaidimo tyrimui: kas tai yra, kaip tai veikia mūsų sveikatą bei kokios yra pražūtingos pasekmės, jei jis yra slopinamas. Jo ankstyvieji moksliniai tyrimai apie smurtą, trisdešimt penkerių metų klinikinė praktika, nepriklausoma mokslinė veikla bei turtingi santykiai su žaidimo mokslininkais įtikino jį, kad mes esame „sukurti žaisti ir sukurti per žaidimą.“

Žaidimo svarbos suvokimas

  Suprantant žaidimo svarbą po siaubingo Teksaso bokšto masinio žudymo–savižudybės 1966 metais, dr. Brownas — tuomet jaunas psichiatrijos docentas — tapo „Bokšto komisijos“ nariu. Komisijai buvo pavesta tirti bei suprasti, kas tada buvo didžiausia tokia masinė žudynė JAV istorijoje. Kas galėjo paskatinti Charlesą Whitmaną, kitaip žavų, protingą, 25 metų studentą, neturėjusį kriminalinės istorijos, įvykdyti siaubingą nusikaltimą?

  Keturis mėnesius tarpdisciplininė grupė tyrinėjo kiekvieną galimą Whitmano gyvenimo aspektą. Komisijos nariams atkūrus jo gyvenimą, buvo nustatyti bei įvertinti daugelis veiksnių, galėjusių prisidėti prie jo žudikiško elgesio; per tas diskusijas žymus vaikų psichiatras Robertas Stubblefieldas — komisijos narys — ne kartą sakė „jei tik jis būtų žaidęs.“ Galų gale komisija vienbalsiai sutiko, kad Whitmano žudynių priežastis buvo sistematiškai slopintas jo laisvas žaidimas sadistinio, despotinio tėvo.

  Dauguma žmonių Whitmano gyvenimo aplinkybes laikė tragišku, tačiau unikaliu nukrypimu. Dr. Brownas buvo suintriguotas šio atradimo; jis norėjo geriau suprasti žmogžudiško, smurtini, antisocialinio elgesio motyvaciją, tačiau mokslinių duomenų apie žaidimo slopinimą nebuvo. (Jų vis dar trūksta ir šiandien.)

  Dr. Brownas gavo leidimą tyrimui, taip jis galėjo apklausti už žmogžudystes kalinčius vyrus bei palyginti juos su atitinkamomis kontrolinėmis populiacijomis. Tuo pačiu metu, kaip dalis dr. Browno profesorinių pareigų, šis turėjo rinkti mirtinomis automobilio avarijomis žuvusių kaltinamųjų gyvenimo istorijas vietinėje apygardoje. Jo tyrimai atskleidė, kad tiek kalinių, tiek vairuotojų grupėse istorijos apie žaidimus buvo žymiai trumpesnės, palyginti su kontrolinėmis grupėmis.

  “The tower” komisijos išvados, kartu su jo vėlesniais tyrimų rezultatais, įtvirtino dr. Browno mintyse sąsajas tarp didelio žaidimo trūkumo ir būsimo polinkio į smurtą ar kitus rimtus gyvenimo sutrikimus. Jis iškėlė hipotezę, kad sveikas žaismingas elgesys yra būdas užkirsti kelią smurtiniam, antisocialiniam elgesiui bei galbūt galėtu prisidėti prie socialinių-emocinių kompetencijų ugdymo. Nuo to laiko dr. Brown pradėjo tirti bei suprasti žaidimą (žaismingumą) giliau.

Daugiamečiai žaidimo tyrimai

Įkvėptas ilgametės draugės bei mokslininkės dr. Jane Goodall, kuri pasakė: „Jei nori suprasti žaidimą, turi suprasti gyvūnų žaidimą laukinėje gamtoje,“ dr. Brownas 1991 metais pradėjo daugiametį projektą kuris buvo skirtas “National Geographic Society”. Jis studijavo gyvūnų žaidimo tyrinėtojų darbus bei keliavo po pasaulį, sutikdamas ir mokydamasis iš pirmaujančių gyvūnų etologų bei kitų žaidimo mokslininkų.

  Nuo dr. Goodall mėgstamų šimpanzių iki meškų Aliaskoje ar net žaismingų laboratorinių žiurkių, dr. Brownas matė įrodymus, kad žaidimas yra labai išvystytas elgesys daugelyje žinduolių. Jis sužinojo, kad neigiami žaidimo trūkumo poveikiai buvo nustatyti gyvūnų žaidimo mokslininkų. Mokslininkui tapo aišku, kad žaidimas turi teigiamą poveikį gyvūnams.

  Jo viršelio straipsnis “National Geographic” žurnale „Gyvūnai žaidžia“ buvo paskelbtas 1994 metų gruodį ir sukėlė visuomenės susidomėjimą šia tema. Tais pačiais metais jis įkūrė ne pelno organizaciją, kuri taps Nacionaliniu Žaidimo Institutu. “National Geographic” straipsnį sekė Explorer TV programa, PBS mini serija ir galiausiai jo 2009 metų knyga „Žaidimas: Kaip jis formuoja smegenis, atveria vaizduotę ir atgaivina sielą“, kuri yra išversta į 12 kalbų.

  Šiandien žaidimo mokslas įsitvirtina kaip naujai atsirandanti disciplina, pritraukianti mokslininkų iš įvairių sričių dėmesį. Jaak Panksepp, Sergio ir Vivien Pellis, Jeffrey Burgdorf bei kiti iškilūs mokslininkai yra pradininkai, kurie kuria šią naują discipliną. Jie patvirtina bei išplečia klinikinius stebėtojų atradimus.

  Dr. Brownas tiki, kad neurologijos tyrinėtojai galiausiai suras ir apibrėš unikalius bio-taškus, kurie visapusiškai apibūdins žaidimą, panašiai kaip bio-taškus miegui bei sapnams. Kaupiasi įrodymai, kad žaidimo trūkumas, kaip ir miego trūkumas, turi gilias neigiamas pasekmes. Kai žaidimo mokslas taps plačiai pripažintas, dr. Brown padės žmonėms suprasti savo individualias žaidimo prigimtis — situacijas ar veiklas, kurios suteikia kiekvienam žmogui džiaugsmą bei gilų įsitraukimą, kurį dr. Brownas vadina „žaidimo (žaismingumo) būsena“.

Žaidimo istorijų mozaika

Per savo klinikinę karjerą dr. Brownas toliau kaupė išsamius vystymosi aprašymus, įskaitant žaidimo istorijų apžvalgas. Iš viso mokslininkas baigė daugiau nei 5,000 žmonių žaidimo istorijų apžvalgų, įskaitant daugybę Nobelio laureatų. Jis nustatė, kad žmogaus žaidimo patirtys turi didelę įtaką jų gyvenimo formavimuisi bei kokybei: ypač pasiekę žmonės dažnai turi gyvenimus, kurie leidžia bei skatina žaidimą, o tie, kurių elgesys yra nesveikas, griežtas ir neproduktyvus, dažnai turi rimtą žaidimo (žaismingumo) stoką.

  Savo sukauptose žaidimo istorijose jis pastebėjo, kad elgesys žaidimo metu yra unikalus kiekvienam asmeniui; mes turime įgimtą žaidimo tipą (-us), kurie natūraliai mus įtraukia. Dr. Brown plačios apžvalgos leido jam sukurti ne mokslinį, bet sveiko proto pagrįstą modelį su aštuoniomis žaidimo pagrįstomis asmenybėmis, kurios atitinka daugumos žmonių natūralius tipus. Žaidimo asmenybių modelis padėjo suaugusiems, kurie „prarado“ savo žaidimo gyvenimą, jį atpažinti bei atgaivinti.

  Dr. Brownas pastebi, kad savo giliausių talentų realizavimas yra susijęs su įsitraukusia žaidimo būsena. Žaidimo (žaismingumo) išlaikymas savo gyvenime yra esminis sėkmingai gyvenimo kelionei. Todėl labai svarbu, kad tėvai ir globėjai pripažintų bei puoselėtų įvairias aplinkos paskatas šių mažyliams, kurios sukelia spontanišką džiaugsmą kūdikiams, vaikams.

  Kai moksliniai faktai apie žaidimą taps plačiai pripažinti, dr. Browno galutinis tikslas yra, kad žaidimas būtų laikomas pagrindinine visuomenės sveikatos būtinybe mūsų bendrajai gerovei.

Žaidimo supratimo nauda visiems

  Dr. Brownas mato žaidimą kaip būseną, o ne kaip atskirą veiklą, kažką, ką žmonės turi patirti bei „išgyventi.“ Poliarinio lokio ir rogių šuns istorija yra tik vienas iš pavyzdžių — momentas, kai instinktai bei signalai žaisti pranoko alkį ir plėšrūnišką instinktą, kad gyvūnai visiškai įsitrauktų į harmonizuotą būseną — žaidimo būseną. Šis gilus žaidimo pojūtis yra pagrindas dr. Browno veiklai konsultuojant, mokant ir propaguojant žaidimą į didesnį kultūrinį sąmoningumą.

  Jis dešimt metų kartu dėstė „Nuo žaidimo iki inovacijų“ garsioje Stanfordo d.school bei padėjo Fortune 100 įmonėms išplėsti jų požiūrį į darbuotojų kūrybiškumą ir produktyvumą. Jis kalbėjo TED renginiuose, Londono 2012 metų olimpinėse žaidynėse, Nacionalinėje jaunųjų vaikų ugdymo asociacijoje, NY mokslų akademijoje ir kitose žymiose vietose. Dr. Brown atliko tyrimus apie žaidimu pagrįsto mokymosi veiksmingumą priešmokyklinio amžiaus vaikams turinčius ADHD simptomus.

  Pagrindinė dr. Browno gyvenimo žaidimo pamoka yra ta, kad kiekvienas gali rasti bei  pasinaudoti veiklomis, kurios juos įtraukia į autentišką žaidimo būseną, taip pridedant šias veiklas į kasdienį savo gyvenimą.

  Jo svajonė ir NIFP misija yra, kad žaidimas būtų taip pat svarbus visuomenės sąmonėje kaip geras miegas, subalansuota mityba bei asmens higiena. Kaip mes turime maitinti savo kūnus, kad klestėtume, plauti rankas, kad atsikratytume mikrobų, taip turime ir žaisti, kad ugdytume savo gebėjimą klestėti visuomenėje taip gyvendami pilnavertišką gyvenimą. Žmonės yra unikalūs savo prigimtimi mėgautis ir gauti naudą iš žaidimo visą gyvenimą.

  Per Nacionalinį Žaidimo Institutą dr. Brownas ir toliau remia, plečia bei dalijasi moksliniais žaidimo tyrimais ir jo nauda bei skatina visus skirti laiko ŽAIDIMUI.

Iš orginalo kalbos vertė aštuntos klasės Kardokų Gamtos Mokyklos, ugdymosi šeimoje mokinė, Austėja Nainytė.

Nuoroda į originalų straipsnį – https://nifplay.org/about-us/about-dr-stuart-brown/